Nastal čas na změnu pracovního prostředí? Možná vás současná situace donutila k hledání nové práce. Pro získání vysněného pracovního místa budete potřebovat kvalitní prezentaci sebe sám či sama. V případě freelancerů se nejčastěji jedná o kvalitní web a portfolio, při hledání klasického zaměstnání se většinou neobejdete bez dobrého životopisu. Jak napsat kvalitní strukturovaný životopis v 5 krocích?

Dnes se již používá strukturovaný životopis

Klasický slohový životopis v dnešní uspěchané době, kdy nikdo nemá čas na jeho čtení, již neuspěje. V moderní době se již používají výhradně strukturované životopisy, které jsou stručné a přesto zahrnují vše potřebné.

Při psaní životopisu (neboli CV)  jednoduše platí pravidlo, že méně je více. Dejte si tedy záležet na jeho kvalitě, která prodává. Zapomeňte na dlouhé slohy a odstavce a zaměřte se na vystihnutí všeho podstatného pomocí pár bodů či odrážek. Musí vám stačit několik slov nebo krátkých vět, naštěstí vám prozradíme, jak na to.

TIP: Životopis můžete napsat na počítači, postačí i klasický Word. Zvolit také můžete několik předpřipravených vzorů nebo aplikací, kde lze jednoduše životopis sestavit. Personalista, kterému denně pod rukama projde desítky životopisů, však ocení spíše originalitu, než prosté kopírování ostatních.

Jak na životopis v 5 krocích?

Sestavit kvalitní životopis není žádná věda, pokud se řídíte několika základními pravidly. Životopis by měl být přehledný a stručný, také by se v něm určitě neměly vyskytovat žádné pravopisné chyby – ty by personalistu jistě nepřesvědčily o vaší kvalitě. Pokud si z češtinářského hlediska příliš nevěříte, nechte si před odesláním životopis zkontrolovat od třetí osoby.

1.  krok: Zvolte grafickou podobu životopisu

Hned na začátku si určete grafickou podobu vašeho CV. Můžete zvolit originální řešení, ale držte se zkrátka. Jemné zvýraznění řádků, stejnobarevný pruh oddělující jednotlivé části a stejné písmo zcela postačí. Zvolte také typ odrážek, pokud je chcete používat.

Rozmyslete si, zda připojíte do dokumentu vaši fotografii. Určitě se nejedná o povinný prvek, mnoho lidí ji však do svého životopisu připojuje. Rozhodnete-li se vložit svoje foto do CV, patří do hlavičky životopisu. Mělo by se jednat o kvalitní fotku podobnou těm, které se běžně používají na průkazy (například občanský nebo cestovní). Fotkou z poslední oslavy narozenin nikoho neoslníte.

2.  krok: Vyplňte hlavičku životopisu

Do samého úvodu životopisu patří hlavička, která by měla obsahovat základní informace o vás. Určitě zde zmiňte své jméno a příjmení, adresu bydliště, datum narození (není povinný), telefonní kontakt, e-mailovou adresu a případně fotografii.

Na první pohled by každý budoucí zaměstnavatel měl zjistit základní informace o vás a kontakt pro případné oslovení například kvůli pohovoru.

3.  krok: Vaše vzdělání od A po Z

V další části se zaměřte na vaše dosažené vzdělání. Vždy uveďte pouze dokončená vzdělání, nepatří sem nedokončená studia, ať už byl důvod k ukončení jakýkoliv.

Pokud stále studujete, můžete své studium uvést. K datumu ukončení napište například do současnosti, nyní nebo jinou podobnou variantu.

Vzdělání uvádějte sestupně – to znamená od nejvyššího vzdělání dále. Stejně tak postupujte při uvádění pracovních zkušeností. Pokud máte vyšší vzdělání než to základní, neuvádějte základní školu a začněte až učilištěm nebo střední školou.

Do svého vzdělání uveďte také rekvalifikační kurzy nebo jiné, které jste absolvovali. Nemusíte uvádět všechny, stačí ty, které se hodí pro danou pozici.

TIP: Vaše zkušenosti uvádějte v bodech a maximálně připojte pár vysvětlujících slov buď do závorky nebo za pomlčku. Jednotlivé body mohou vypadat následovně:

  • září 2014 – červen 2018 Střední škola XY v Praze (ukončeno maturitní zkouškou z předmětů Aj, Čj, Matematika)

4.  krok: Jakou máte praxi a pracovní zkušenosti?

Velmi podobně postupujte i při uvádění veškeré praxe nebo pracovních zkušeností. Můžete se mírně více rozepsat u náplně pracovních pozic. Lze například uvést, že jste vedli tým několika lidí nebo jaké programy jste využívali ke své práci apod.

Pokud jste zatím nenasbírali příliš zkušeností, můžete zde uvést i brigády a jiné výpomoci, které jste absolvovali. Také sem patří stáže nebo praxe na škole.

5.  krok: Něco navíc

V poslední části máte šanci prodat trochu více sám/sama sebe. Uveďte vše, co by vás mohlo odlišovat od ostatních uchazečů. Umíte třeba cizí jazyky a na jaké úrovni? Také se zde hodí uvést řidičský průkaz a jeho skupinu. Můžete lehce zmínit i své záliby a jiné vlastnosti. Snažte se však zaujmout něčím víc a nepoužívejte otřelé fráze, které známe snad všichni. Také se zkuste přibližovat stále dané pozici, na kterou se hlásíte a uveďte záliby, které s ní souvisejí.

Jak na příliš prekvalifikovaný životopis?

Personalisty a náboráře by váš životopis měl zaujmou na první dobrou, jak se říká. Jedině tak máte šanci dostat se na pohovor, kde své dovednosti ještě lépe prodáte. Někdy se však může stát, že se hlásíte na pozici, na kterou máte překvalifikovaný životopis.

Důvodů může být několik: hledáte klidnější prostředí, méně stresové zaměstnání nebo se vám třeba na některé z předchozích pozic líbilo více apod. Jak tedy upravit překvalifikovaný životopis?

Nejprve se dobře podívejte, jakou pozici zaměstnavatel potřebuje obsadit. Přečtěte si pozorně inzerát, na který plánujete odpovědět a zamyslete se, zda tomu vaše zkušenosti odpovídají dostatečně nebo příliš. Pokud víte, koho zaměstnavatel hledá, můžete tomu snadno upravit vaše CV, aniž byste lhali.

Z vašeho životopisu můžete některé pasáže vynechat. Nemusíte nutně uvádět všechna dosažená vzdělání či praxi. Zkuste se zaměřit (a zdůraznit) pouze ty pozice, které jsou pro získání nového zaměstnání nutné.

Poupravte názvy minulých pozic, pokud zní příliš kvalifikovaně. Nemusíte také nutně uvádět všechny náležitosti vašich minulých pozic. Například poznámka o vedení velkého týmu lidí, může znít příliš kvalifikovaně. Stačí ji vynechat. Z manažera se může stát vedoucí apod.

Zaměřte se spíše na průvodní dopis. V něm vyzdvihněte zájem o firmu, do které se hlásíte a uveďte, že i přes vaši kvalifikaci skutečně máte zájem o danou pozici. Přidat lze i důvod a jemné vysvětlení. Vždy se však snažte působit pokorně a se zájmem o danou práci.

2 komentáře u „Jak napsat kvalitní strukturovaný životopis?“

  1. babicka11 napsal:

    Dřív to bylo jednodušší, došla jsem na osobní oddělení a vzali mě. Jen jednou ne pro už obsazené místo. Nyní se vás ptají i na to, jaký chcete plat – když řeknete hodně – zdá se jim to hodně. Když řeknete málo – asi prý nemáte sebevědomí …, když jste mladý – nemáte praxi, když je vám víc než 40 ! – už jste starý …

  2. Rojak napsal:

    Životopisy jsem si vždy při ucházení o nové zaměstnání psal sám a nikdy není dobré zbytečně se rozepisovat o věcech, které nikoho nezajímají a nemůžou vám v ničem pomoci. Vždy stručně a pravdivě, žádné výmysly.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *