Svižný web, spokojený Google: proč je rychlost načítání webu tak důležitá pro SEO?
Algoritmy vyhledávačů vyhodnocují stovky faktorů, které rozhodují o umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Jedním z nich je i rychlost webových stránek. Dnes společně odhalíme, jak moc je důležitá a zda má smysl se na ni v rámci SEO více zaměřit.
Každá vteřina se počítá
Představte si, že web je jako kavárna. Když zákazník vstoupí a musí dlouho čekat, než dostane svůj šálek kávy, je frustrovaný a jde o dům dál. Stejně tak, pokud je rychlost webových stránek pomalá, uživatele nebude bavit čekat a odejdou – a co je horší, vyhledávače si toho všimnou. Je to pro ně signál, že stránka není dostatečně kvalitní a nebudou ji ve výsledcích vyhledávání (SERP) zobrazovat tak vysoko.
Jinými slovy, pro optimalizaci pro vyhledávače (SEO) je rychlost načítání webu zásadním ukazatelem. Vyhledávače chtějí uživatelům doporučit to nejlepší, a to stránka, která se dlouho načítá, bohužel není.
Jak rychlost webových stránek ovlivňuje uživatelský zážitek?
Pomalé načítání webových stránek zvyšuje míru okamžitého opuštění (tzv. bounce rate), ale také snižuje počet stránek, které si uživatel prohlédne. To přímo ovlivňuje konverzní poměr a celkový úspěch vašeho webu.
Jak rychlý ale web musí být? Jistě vás nepřekvapí, že se tento údaj postupem času mění. Neustále se totiž zkracuje doba, po kterou udržíme pozornost, ale i doba, kterou jsme ochotní na něco čekat.
Vliv na to mají sociální sítě s instantním obsahem; fast foody, které ukojí hlad během pár minut nebo třeba titulky článků shrnující obsah, abychom je nemuseli číst.
K roku 2024 je přiměřená rychlost načítání webu:
- na telefonu 1–2 sekundy
- na desktopu 3–4 sekundy
Ale samozřejmě platí, že čím rychleji, tím lépe. Pro vaše SEO je nejlepší reklama, když se web načte prakticky ihned.
Fakt: 46 % webových stránek se načte přibližně za 6–10 sekund, což je 2× pomaleji, než doporučuje Google
Rychlost webu – test, jak zjistíte, zda váš web jede jako Ferrari nebo se vleče jako želva
Než začnete svůj web hnát k rychlostním rekordům, je důležité změřit jeho současnou kondici. Naštěstí existuje řada nástrojů, které vám s tím pomohou:
- Google PageSpeed Insights – rychle vám poskytne detailní analýzu výkonu vašeho webu na mobilech i počítačích,
- GTmetrix – nabízí hloubkovou analýzu, včetně vodopádových grafů načítání,
- WebPageTest – umožní testovat rychlost z různých lokalit a na různých zařízeních.
Tyto nástroje vám nejen ukáží, jak si váš web vede (zelené metriky jsou dobré, žluté by chtěly vylepšit a červené vyžadují okamžitou nápravu), ale dají i konkrétní doporučení pro zlepšení.
Teď už jen chybí „tým mechaniků“, kteří vaše webové Ferrari připraví na závod. Pokud tedy zjistíte, že má váš web nedostatky a nemáte s optimalizací rychlosti webu přílišné zkušenosti, obraťte se na SEO specialisty, kteří vám pomohou. Zrychlení (obzvláště obsáhlého webu) je často složitější, než se zdá.
Spadá sem například:
- optimalizace obrázků – komprese a použití formátů jako WebP,
- využití cache – umožňuje ukládání části webových stránek do paměti,
- přehlcení reklamou – vyskakovací okna nebo bannery,
- minimalizace CSS a JavaScriptu – zjednodušení a minifikace kódu,
- výběr rychlého serveru – někdy problém není v samotném webu, ale v hostingu,
- a další.
Fakt: Stránka, která se načítá déle než 5 sekund, má zhruba poloviční konverzní poměr oproti rychlému webu.
Rychlost jako konkurenční výhoda
Že by váš web měl být jako blesk, je tedy nad slunce jasné. Ani sebelepší obsah vás nezachrání, když lidé nebudou mít trpělivost čekat, než se jim ukáže. Pamatujte ale, že optimalizace rychlosti webu není jednorázový úkol, ale kontinuální proces. Stejně jako špičkový závodník neustále ladí svůj stroj, i vy byste měli pravidelně kontrolovat a vylepšovat výkon svého webu.
Z dlouhodobého hlediska vám zlepšení rychlosti přinese více konverzí, více návštěvníků, a tím i lepší návratnost investice (ROI) do vašeho webu.