Pokud jste na výraz SEO natrefili až teď a chtěli byste se o tomto tématu přiučit něco do začátku, připravili jsme si pro Vás devět pojmů, které byste rozhodně měli znát, ať už se se SEO seznamujete čistě ze zvědavosti, jako potenciální budoucí copywriter nebo třeba novopečený majitel e-shopu.
A začneme hned s prvním pojmem, který se v tomto článku již objevil:
SEO – Optimalizace pro vyhledávače
Optimalizace pro vyhledávače (zkráceně SEO – search engine optimalization) se hlavně v posledních patnácti letech začala ve světě internetového marketingu hojně využívat, a to má především jeden prostý důvod – internet se stal v minulé dekádě a půl nepřehledným místem s několika miliardami nejrůznějších domén. SEO pomáhá uživateli s nalezením cílového obsahu (stránky), a to jak za pomoci klíčových slov, tak například i PR – page ratingu (každý vyhledávač má trochu jiný systém hodnocení), případně hodnocení samotných uživatelů, a díky tomu podává co možná nejrelevantnější výsledky. Různé vyhledávače mohou mít různě nastavené algoritmy, podle kterých se určuje relevantnost výsledků.
SEM – Marketing ve vyhledávačích (Search engine marketing)
SEM je druh internetového marketingu, podobně jako SEO se snaží zviditelnit webové stránky, využívá k tomu však jiných prostředků, zpravidla placených. SEM může mít několik různých podob, nejčastěji se s ním můžete setkat ve formě reklamních bannerů.
Copywriter/ka
Nebo také spisovatel marketingového žánru; psané reklamy. To berte lehce s nadsázkou, copywriter je vlastně spíše textař, který se zabývá psaním chytlavých textů. V souvislosti se SEO pak psaní takových textů, které co možná nejvíce vyhovují algoritmům různých vyhledávačů.
Klíčové slovo
Klíčové slovo je vyhledávané slovo nebo slovní spojení a bývá jedním z hlavních faktorů relevantnosti vyhledávání výsledků většiny vyhledávačů.
Hustota klíčového slova
Od předchozího pojmu se pak odvíjí hustota klíčového slova. Vyjadřuje podíl četnosti přítomnosti klíčového slova vůči četnosti ostatních přítomných slov.
PPC – Platba za proklik (Pay per Click)
Tento pojem už jsme v podstatě nakousli v předchozím odstavci. Jedná se o mechanizmus, který zajišťuje, že se reklamní banner zobrazí na stránce cílového (potenciálního) zákazníka. K takovému cílení se využívají například takzvané „cookie“, jejichž odesílání, které odsouhlasíte jednoduchým stisknutím „OK“ na webových stránkách, jež tyto funkce využívají, může podpořit internetový marketing a cílení na zákazníka. Oproti SEO má své výhody i nevýhody; zákazníka přivede v podstatě okamžitě, ale podíl konverze je menší. Krom toho je PPC omezena platbami; jakmile vyčerpáte kredit, PPC končí.
Faktory optimalizace
Podmínky, podle kterých se určuje relevantnost. Dělí se na dvě skupiny; off page a on page.
On page faktory
To jsou faktory, které ovlivňují relevantnost v souvislosti s tím, co se (už podle názvu) nachází přímo na dané doméně. Tento faktor významně ovlivňuje hodnocení vyhledávačem. Mezi tyto faktory se řadí kvalita kódu, validita neboli nechybovost, nepřítomnost nefunkčních linků, dále například vhodný programovací jazyk. Posuzuje se také hodnota textů, což znamená (ne)přítomnost, pozice a hustota klíčových slov a kvalita obsahu, o kterých jsme se zmínili výše.
Off page faktory
Mezi off page faktory se řadí například zpětné odkazy (link, který na danou stránku odkazuje z jiného webu) – hodnotí se jak kvalita (hodnocení stránek, ze kterých pochází, její relevance a tematická podobnost), tak kvantita (četnost). Protože se off page faktory daleko hůře ovlivňují, jejich váha má daleko vyšší význam než on page faktory.
Pokud byste se o optimalizaci pro vyhledávače zajímali nadále, určitě se seznamte s historií a vývojem. Pokud by Vám to ale nestačilo, rádi bychom Vás odkázali na JakPsátWeb nebo na Wikipedii, díky kterým lze poměrně dobře pochopit základní principy.
Na počítači jsem samouk. Když jsem si koupila noťase, tak jsem ho sama rozchodila a nějak se to prostě povedlo. Žádné velké znalosti nemám. Když něco potřebuji, tak to prostě zkouším. Také je pravda, že mám asi zaneřáděný počítač. Sice ho čistím, ale určitě toho tam je spoustu zbytečného.
Informace dobré, ale mě k ničemu. Co potřebuji to si vyhledám,a je mi celkem jedno, jestli mi pomáhá SEO nebo SEM. 😀
SEO jako takove je jiz defakto zastarale,….ono totiz je ve vlastim zajmu “robota” (onen zberatel obsahu vyhledavace) aby vas nasel, celkem je dnes natolik inteligentni, ze mu ani napovedu v podobe klicovych slov netreba…..proste pozna kvalitni obsah i cetnost aktualizaci webu (nove zbozi, nove clanky) …..
Mně to je fakticky k ničemu nemám e shop ani o něm neuvažuji.
e-shop nemám, s internetem pracuji, ale tyhle pojmy mi nic neříkají
určitě zajímavé, opět jsem se dozvěděla nějaké nove pojmy
Dělám, co umím. 🙂 A co neumím, udělá se asi samo. Nebo někoho požádám o pomoc 🙂 Prostě starší hlava už moc volných komůrek na učení moc nemá. Co nadělám, musím pracovat s tím, co mám 🙁
Jsem naprostý laik, takže jsem ráda, že najdu /občas/ to, co hledám. 🙂
by mě zajímalo, kdo vám to řeší a zajišťuje na blogu 😀
Mám to jako Rojak i Babička11. Počítač používám denně, ale nějak se moc v článku nechytám 🙁
Ten, kdo je denně na počítači, tak pár z těch devíti pojmů používá, aniž by věděl, že JE používá. Vyhledávače, zpětné vazby, cookies, reklamní bannery, klíčová slova ….ta jsou důležitá – člověk něco hledá, najde, pak se na stránce objeví něco jiného, co zaujme, tak to otevře a pokračuje to třeba na dalších pět stránek o úplně něčem jiném, než jsme na začátku chtěli 🙂 Jsem taky laik a vůbec nevím, co takový počítač všechno “umí” – ale co potřebuji, většinou najdu – vím, že jde i diktovat hlasem a “ono” to píše :-), vylepšovat fotky, v programu malování stovky věcí, dosazování textu do šablon atd….
Zajímavý článek, ale mně to moc nedává. Jako laikovi mi to hlava moc nebere a nevím co si mám z toho vzít.