Máte jasno o typu, značce i modelu nákladní techniky, která má rozšířit váš repertoár? Mrkli jste se na váš oblíbený bazar nákladní techniky a přesně takový vůz tam na vás mrká? Ještě neříkejte hop, dokud nepřeskočíte – u věci, kde jde o statisíce, ne-li více, je na místě obezřetnost.
Podívejte se na náš seznam tipů, které byste měli mít při takovém nákupu na paměti.
Mějte jasno, proč současný majitel vůz prodává
Vždy je dobré mít v tomto ohledu jasno, neboť tak můžete včas předejít zklamání. Pokud se majitel vozu zbavuje třeba z důvodu modernizace svého vozového parku, pak je vše v pořádku. Pokud je ale s vozem něco špatně a majitel se jej snaží zbavit, než bude problém ještě horší, měla by se vám v hlavě rozsvítit červená kontrolka. Samozřejmě, ne každý majitel je tak upřímný, aby s vámi v tomto směru jednal na rovinu. Proto byste v každém případě měli udělat ještě následující…
Prohlédněte si servisní knížku vozu
V ideálním případě vůz servisní knížku má a jsou v ní zaznamenány všechny servisní úkony, kterými prošel. Pokud majitel servisní knížku nechce vydat, dost možná byste měli svůj nákup ještě přehodnotit. Servisní knížka by měla být poctivě vyplněná, orazítkovaná, ale pokud vypadá podezřele nová a vypiplaná, i to může být naopak podezřelé. Přečtěte si na toto téma více zde, stojí za bližší rozbor.
V rámci historie servisu se zaměřte také na historii výměny oleje
Pokud u vozu nedocházelo vzhledem k jeho stáří a historii k výměně oleje příliš často, může to do budoucna znamenat pro motor vážný problém. Proto si hlídejte i tuto stránku historie daného vozu.
K čemu se vůz využíval předtím a jak byl vytížený? Měl nějaké nehody?
Vedle stáří vozu se podívejte také na počet najetých kilometrů – a také se ujistěte, že vůz nemá stočený tachometr. Nejde ale jen o najeté kilometry, ale také o to, s jakým nákladem, po jakých cestách a za jakých okolností bylo z vozem ježděno. Je přirozeně rozdíl mezi dálniční dopravou a svážením klád z lesů.
Zajímejte se také o případnou historii nehod – o jaké nehody šlo, jak velká byla škoda, jestli se v jejich důsledku musely vyměnit některé díly, atd.
Možná již na základě všeho výše uvedeného (a s k přihlédnutím typu motoru, pneumatik atd.) dokážete vydedukovat, která asi budou nejslabší místa vozu a co bude nutné eventuálně vyměnit.
Na vůz se podívejte nejlépe v přítomnosti zkušeného mechanika
Pokud tedy tím zkušeným mechanikem nejste vy sami, nebo nákladní technice nerozumíte nad běžný průměr. Při osobní prohlídce vozu se zaměřte především na následující:
· Hladinu oleje a také jeho kvalitu. Obojí může indikovat zdraví vozu.
· Rez. Rez či její nepřítomnost je známkou zdraví každé ojetiny. Rez ale často nemusí být na první pohled viditelná. I pod nenápadnou bublinkou na laku může bujet, prohlédněte vůz tedy důkladně a všude, nejen na nejexponovanějších místech.
· Pneumatiky. Často opomíjená záležitost, ale vy byste se takové chyby dopustit neměli. Koupě náhradních pneumatik, pokud se ty stávající ukážou nedostatečné, je zkrátka zbytečná investice navíc.
Ujistěte se také, že je ve vašich možnostech sehnat náhradní díly na opravu
Než podlehnete přílišnému nadšení, pamatujte také na budoucnost! Bude ve vašich možnostech sehnat k vozu náhradní díly, pokud se něco porouchá? Vyrábějí se ještě vůbec? A kolik by vás stály? Zkrátka a dobře, při koupi vozu dvakrát měřte a jednou řežte!
Máte i vy některé tipy pro koupi ojetého nákladního (nebo i jiného) vozu, o něž se stojí podělit s ostatními? Pak je pište do komentářů!
Zdroj náhledového obrázku: Pixabay