Kapra si každý z nás spojuje hlavně se štědrovečerní večeří.

Ještě než se zastavíme u pouličního prodejce, protože toto téma je v těchto dnech aktuální, tak si o něm něco povíme.

Kapří maso je zdravé a lehce stravitelné.

Obsahuje bílkoviny, vitamíny skupiny B, A, D, zdravé tuky a mnoho zdraví prospěšných látek. Díky mastným kyselinám omega 3 chrání naše srdce a cévy a nejen že podporuje rozvoj mozku a celý imunitní systém, pomáhá udržovat hladinu cholesterolu v krvi.

Hodně receptů, jak ho upravit, potvrzuje jeho chuť.

Přes to všechno se ryby u nás jí málo. Je to způsobeno tím, že kapr má hodně kostí a to  odrazuje hdně lidí, zařadit kapr častěji do svého jídelníčku. Jistě, my starší pamatujeme na rybí tuk, který sice nebyl dobrý, ale byl zdravý.

Málokdo z nás jezdí do rybích sádek koupit si čerstvou rybu. Kapra, štiku, okouna nebo candáta.

Kapr není náročná ryba na chov.

Chov kaprů má dlouhou tradici a je zřejmě nejčastější rybou, chovanou v našich rybnících.
Má rád stojatou vodu, kde se mu dobře daří, je všežravý a je přikrmován obilninami. Kapr tak přibývá celkem rychle na váze.
Ve věku 3 let váží asi 1,5 kg.

Výlov kapra na rybníku.

Zážitkem nejen pro rybáře, ale i pro ostatní diváky na břehu je výlov rybníka.
Ti si mohou s touto podívanou, ryby hned koupit, většinou je to spojeno i s ochutnávkou rybích specialit.
Musí si ale přivstat, protože s výlovem se začíná brzy ráno už okolo sedmé hodiny. Vylovené ryby dobře snáší transport do sádek a poté se rozvážejí do měst k prodeji. Kapra si neseme domů živého hlavně kvůli dětem, kterým se líbí kapr ve vaně. Neměl by tam ale být příliš dlouho, chlorovaná voda mu nesvědčí.

• tradicí je šupina z kapra v peněžence
  • ta se dává pod talíř při štědrovečerní večeři

Podívejte se na ni příště pořádně, tmavší část s kruhy představuje zimní čas a podle toho poznáte, jak byl kapr starý.

Někdy děti chtějí kapra pustit zpátky do řeky, ale tím mu nepomůžeme. Není na to připravený a většinou uhyne z důvodu teplotního šoku.
I ryba může prožívat stres.

Proto neváhejte a kapra si připravte podle své chuti nejen na Vánoce. Zkuste alespoň jednou měsíčně zařadit rybu do svého jídelníčku.
A ještě něco, ryba pomáhá dokonce i při hubnutí.

Pokud máte nějaký svůj oblíbený recept nebo rodinný recept od babiček, využijte blog Vařme s láskou, kam se recepty s kaprem hodí jako inspirace pro další milovníky rybího masa 😀

20 komentářů u „Jdeme koupit kapra na Vánoční stůl“

1. pavlina69 napsal:

ryby miluji po celý rok a nejen mořské, takže kapr bude určitě a také rybí polévka mňam

2. Odalv napsal:

Kapra moc nemusím, ale iné ryby jem počas celého roka, napr. losos, tuniak, sardinky, pstruh. Na Vianoce máme väčšinou rybie filé.

3. polivkovamaruska napsal:

Jsme Češi, takže kapr je naše doména. Je to nejlepší ryba, která u nás je. Jen ty kostičky, ach jo. Nejsem sice na ryby, ale Vánoce bez kapra nejsou Vánoce.

4. Jana napsal:

Kapr nesmí chybět ani u nás, jen tedy nevím, jak to bude letos.. Vždy ho kupuje, čistí a porcuje mamka 🙁 Si říkám, jestli nekoupím už porce v marketu, kde mají rybí pult.. A budu mít na rok dost.. Nějak mi sladkovodní ryby moc nejedou, si dám radši ty mořské.. Nejradši mám lososa jen na másle s bylinkami a česnekovými houstičkami 🙂 A nebo klasiku tresku, pangania či rybí prsty..

5. matylda napsal:

Kapr na Vánoce je u nás tradice, během roku jíme ryby spíše mořské. letos mám ale pokušení tradici změnit a uvařit něco netradičního. Tak nevím, jestli mám podlehnout 🙂

6. babka napsal:

U nás se na kapra těší jen moje mamka – my si s ní dáme symbolický kousek a pak už je celý její. Může ho studený i teplý, k snídani, obědu i večeři.
    🙂

7. Rojak napsal:

Kapra jsme dostali ve firmě na Mikuláše, takže už mám o tuto starost postaráno.

8. Kavon napsal:

Na Vianoce jeme rybie filé, kapor u nás moc nejde, ale iné ryby, ako napr. šťuka a pod., počas roka jedávame.

9. Plazmic napsal:

Kapři asi ke křesťanským Vánocům patří, někdo je i s oblibou chytá, moc na chytání ryb nejsem a kapra občas jím na ty Vánoce, to je asi vše co bych k tomu dodal.

10. devilscat napsal:

já jsem kapra začala jíst teprve před pár lety – na ryby moc nejsem – a stačí mi opravdu tak na vánoce jeden kousínek… asi je to hlavně těma kostma – kor když si vzpomenu na lonské vánoce, jak se nám babi dusila…brrr, raději rybí prsty 🙂

11. bobalka napsal:

Vánoce bez kapra si vůbec nedokážu představit, naštěstí máme pár kamarádů rybářů, kteří mi vždycky nějakého opatří. U nás ho jím většinou jen já, manžel a syn jsou na řízky a Martinka jen kuřízky, tak máme vlastně tři druhy. I teď v mražáku už čekají kapříci dva. Živého kapříka před vánocemi nekupujeme, díky kamarádům máme přísun skoro celý rok a tak si občas udělám kapra jen na kmínu, nebo na bylinkách. Je to luxus, klidně bych je poradila jíst i 3 dny, teplý nebo studený, to je jedno.

12. lgku990 napsal:

Já mám kapra moc rád, kosti mi vůbec nevadí, většinou kupuji kapra v Globusu, už je vyčištěný, jen ho naporcovat, ochutit, obalit, usmažit a podávat s domácím bramborovým salátem, kurňa, já bych baštil, až bych měl boule za ušima.

13. pskrob napsal:

Kapra kupuji hlavně při výlovech, vnučka se tam vždy krásně vyřádí, bohužel letos nám to nějak nevyšlo tak budu muset koupit kapra až v předvánočním prodeji

14. babicka11 napsal:

Ryby kupujeme v Liběchově v rybárně celkem často, na Vánoce ho dělám taky, i když muž si jen udloubne a radši si dá dvě “kola” vinné klobásy nebo řízek, tak vlastně dělám vše. Syn kapra taky miluje, ta jeho ne, tak když přijede, dáváme si spolu. Chutná nám i studený.

1. babicka11 napsal:

jo – jinak parádní kousky na fotce!! Už je vidím na talíři :-).

1. radek napsal:

no jó, trochu jsem měl štěstí 😀

1. babicka11 napsal:

prý trochu, vždyť mají aspoň 10-12 kg! 🙂

15. Radost napsal:

Kapr a Vánoce patří k sobě, jinak si to ani nedovedu představit.Vánoční kapr je nejlepší. Jíme ryby i přes rok, protože máme kamaráda – rybáře.Když jedeme do Třeboně,vždycky si tam rybu dáme.Mají tam velký výběr v rybím jídelníčku.Už se mi také stalo,že kapr šíleně smrděl bahnem a vůbec se to nedalo jíst, ale to bylo v létě.

16. veruska napsal:

Na Vánoce kapra jezdíme kupovat k rybářům do Ronova nad Doubravou.
    Ti jich tam vždycky mají hodně. Každý si může vybrat. Kdo chce, tak mu ho i vykuchají.
    Tradičně ho smažíme a jíme s bramborovým salátem.
    Za rok sníme jenom asi 3 kapry.

17. Evik napsal:

Na výlov chodíme každý rok a moc se nám to líbí hlavně naší dceři. Jinač kapr na Vánoce nesmí chyběl, ale přiznám se že jinač přes rok moc ryby nejim. Ale na ty Vánoce musí být, tradice je tradice.